سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوره اعتماد به نفس

عزت و اعتماد به نفس

در بسیاری از موارد دانستن تعریف دقیق از واژه‌ها کمک زیادی به داشتن آن خصوصیت در افراد می‌شود. اعتماد به نفس‌‌ یکی از واژه‌هایی است که دارای کاربرد فراوانی است و بسیاری از افراد در جامعه به دنبال کسب آن در بالاترین درجه هستند. اما تعریف دیگری که در کنار اعتماد به نفس کودکان می‌تواند ذکر شود، عزت نفس است.

در واقع می‌توان یک شخصیت کامل و موفق را با داشتن هر دو این خصوصیت‌ها تعریف کرد. در بسیاری از کتاب‌های علمی تعریف اعتماد به ‌نفس مربوط به شناخت کامل خود می‌باشد. در این مقاله تلاش می‌شود راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کنار عزت نفس و تفاوت آن‌ها ارائه گردد.

تعریف اعتماد به نفس

همانطور که گفته شد تعریف‌های متعددی برای ا‌عتماد به نفس وجود دارد. این تعاریف با توجه به مشکلات و پیچیدگی روابط انسانی می‌تواند به صورت‌های مختلفی ارائه گردد. بزرگ‌ترین لطف را در حق خودت بکن، به خودت اعتماد کن.

تعریف آن براساس منابع علمی به سه صورت می‌باشد. ا‌عتماد به نفس به صورت احساسی، رفتاری و معنوی که هر کدام دارای اثر گذاری زیادی بر روی افراد هستند.

تعریف کلی

ا‌عتماد به نفس به صورت کلی به این معناست که فرد به توانایی‌های خود اعتماد و اطمینان داشته باشد. یک ویژگی از انسان در زمینه شناخت خود که بالا بودن آن نشان از آن دارد که انسان خود را ارزشمند و توانمند می‌داند.

برای رشد ابعاد مختلف آن نیاز است تا یکسری راهکارها را تمرین کرده و تلاش کنید تا ا‌عتماد به‌ نفس‌ خود را به سطح مورد نظر برسانید. هفت تکنیک‌ ساده برای افزایش اعتماد به نفس را بیاموزید.

البته تا حدودی می توان تعریف عزت نفس را در تعاریف ا‌عتماد به نفس پیدا کرد. در برخی موارد که ا‌‌عتماد به نفس افراد بسیار بالا است این خصوصیت یعنی عزت نفس به کمک آن‌ها می‌آید.

تعریف عزت نفس

چرا افزایش عزت نفس اهمیت دارد؟ در واقع عزت نفس قسمتی از ا‌عتماد به نفس افراد است که با ملایمت بیشتری نسبت به موضوعات برخورد می‌کند. مثا‌ل‌های فراوانی از این مورد از افراد در جامعه وجود دارد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی داشته اما عزت نفس پایینی دارند.

در واقع در تعریف اعتماد به نفس آمده است که افراد به شخصیت خود احترام گذاشته و برای خود احترام قائل‌اند. این احترام می‌تواند قسمتی از ا‌عتماد به‌ نفس‌ افراد را نیز تشکیل دهد. عزت نفس و ا‌عتماد به نفس در کنار یکدیگر باعث تشکیل خود کارآمدی می‌شود.

اینگونه افراد نیازی به یادآوری برای انجام کارهای خود ندارند. بنابراین با یادگیری راه‌های افزایش ا‌عتماد به نفس در کنار عزت نفس به کمک خود بیاید.

تفاوت‌های اعتماد به نفس و عزت نفس

اعتماد به نفس و عزت نفس

همانطور که در تعاریف آورده شده است ا‌عتماد به نفس و عزت نفس تفاوت مشخصی با یکدیگر ندارند و تنها با استفاده از تعاریف علمی می‌توان تفاوت این دو را درک کرد. اما برای اینکه نشانه‌ای از تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس را ذکر کنیم یک مثال کلی در اینجا زده می‌شود.

فردی را در نظر بگیرید که در مسیر زندگی هر گامی را با موفقیت طی کرده و در حال حاضر نیز می‌داند که مسیر روبه‌رو با موفقیت همراه است. اما در کنار این موضوع این فرد نمی‌تواند از تخریب افراد شایسته اطراف خود دست بردارد. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

در واقع به آن‌ها همانند رقیب برخورد می‌کند. اینگونه افراد در واقع دارای اعتماد‌ به نفس بالایی بوده اما عزت نفس پایینی دارند. شاید این افراد راه‌های افزایش به نفس را نمی‌دانند.

راه‌های افزایش ا‌عتماد به نفس

در مقالات گذشته در مورد راه‌های افزایش ا‌عتماد به نفس مطالبی نوشته شده است.

این راهکار‌ها می‌تواند شامل پوشش مناسب، زبان بدن متناسب، ایجاد ارتباط کلامی درست، اطمینان داشتن به توانایی‌های فردی و شناخت مناسب نقاط ضعف و قوت می‌تواند به رشد سطح آن افراد کمک کند.

با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید. ارزیابی‌های متعدد شخصی و زیر سوال بردن شخصیت افراد می‌تواند باعث کاهش ا‌عتماد به نفس افراد شود. این افزایش اعتماد‌ به نفس می‌تواند باعث افزایش سطح عزت نفس شود. البته همواره این رابطه درست نمی‌باشد.

نکات مهم در داشتن این دو ویژگی

همانطور که در قسمت تفاوت بین آن‌ها ذکر شد. برای داشتن ا‌عتماد به نفس بالا نیاز است که خصوصیات و ویژگی‌های فردی خود را به خوبی بشناسید. معمولا رشد شخصیتی افراد با داشتن هر دو این ویژگی‌ها امکان پذیر است.

این دو خصوصیت در کنار یکدیگر می‌تواند باعث پیشرفت زندگی افراد شود. تنبلی و کسالت از جمله مواردی هستند که با این دو خصوصیت در تضاد هستند. حداکثر تلاش خود را در مسیر پیشرفت خود به کار برید.

راه‌های افزایش اعتماد‌ به نفس را می‌توانید در دوره اعتماد به نفس و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

شماره تماس: 02166418084 و 02188993288

آدرس وبسایت: آکادمی بازار

آدرس:  تهران ، خیابان انقلاب، روبروی درب دانشگاه تهران، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، کوچه فرزانه، پلاک 10، واحد 12 (مراجعه حضوری فقط با تعیین وقت قبلی)